درمان میگرن، بدون پیامدهای جانبی

 

درمان میگرن، بدون پیامدهای جانبی

 

سردردهای میگرنی بعنوان یکی از رایج‌ترین بیماریهایی شناخته میشود که در ایالت متحده‌ی آمریکا بیشتر از ۳ ملیون نفر به آن گرفتار هستند.

جای تاسف است که تا به امروزدرمان قطعی و کاملی برای کاستن از علایم ناشی از سردردهای میگرنی شناسایی نشده است.

افراد مبتلا به میگرن غالبا در برابر مصرف داروهای مسکن مقاوم هستند و مصرف دواهایی عادی که برای این بیماران تجویز میشود بطور معمول بی فایده است.

بنابراین افراد مبتلا به سردردهای میگرنی به منظور کاستن دردهای خود وادار به استفاده‌ی یکسره مقادیر فراوانی داروهای مسکن و آرام کننده می‌شوند که این موضوع در بلند مدت می‌تواند پیامدهای جانبی بسیار خطرناکی برای استفاده از کنندگان داروها داشته باشد.

به همین سبب بخش زیادی از پژوهندگان در زمینه‌ی علوم پزشکی و سردرد در بررسی‌های خود به وارسی میزان اثربخشی و پیامدهای جانبی ماشی از روشهای مختلف درمان میگرن پرداخته اند.

در پژوهشی که پژوهشگران کالج شیکاگو در ایالات متحده انجام داده اند، برآیند بیانگر آنست که بهترین نوع درمان موجود برای آنهایی که از سردردهای میگرنی رنج میبرند، شیوه درمانی بیوفیدبک است محققان اعتقاد دارند که بکارگیری شیوه درمانی بیوفیدبک برای افراد مبتلا به میگرن علاوه بر اثربخشی درازمدت، هیچگونه عارضه‌ی جنبی برای بیماران نخواهد داشت.

این متخصصان بیان میکنند که شیوه درمانی بیوفیدبک حتی چنانچه به مدت زیادی هم مورد استفاده‌ی بیماران قرار گیرد هی چونه پیامدهای جانبی برای اشخاص در پی نخواهد داشت.

در تحقیقات علمی متعددی که در این حیطه انجام شده انواع گوناگون بیوفیدبک علی الخصوص استفاده ازبیوفیدبک الکترومیوگرافی که بر میزان انقباض و اسپاسم ماهیچه‌ها تاثیر میگذارد و نیز بیوفیدبک حرارتی که بر کنترل درجه حرارت بدن و کنترل قطر رگ‌ها تاثیر میگذارد، بهترین، موثرترین و تنها شیوه درمانی بدون پیامد برای مبتلایان به میگرن است.

بخصوص در مورد افرادی که بدلیل شرایط خاصی مانند حساسیت نسبت به داروهای مسکن و آرام کننده، اشخاصی که ممنوعیت استفاده از بعضی داروها را دارند و خانمهای حامله شیوه درمانی بیوفیدبک بهترین شیوه درمانی موجود است.

 

درمان بیوفیدبک برای انواع سردرد و میگرن

 

بیوفیدبک تکنیکی است که میتواند با مهیا کردن اطلاعاتی (بازخورد) از انقباض‌های عضلانی، درجه حرارت پوست، امواج مغزی و دیگر فرایندهای فیزیولوژیک بدن بیماران، در جهت آموزش شیوه‌های کاستن از استرس در افراد مبتلا شده به انواع میگرن و سر درد اثربخش واقع شود در این شیوه درمانی، حسگرهای کوچک فلزی که الکترود نامیده می‌شوند، به پوست فرد بیمار متصل می‌گردند و مقادیر تنش عضلانی و یا درجه حرارت پوست فرد بیمار را مقدار گیری میکنند.

 

به عنوان نمونه یک جواب استرسی درجه حرارت پوست را به علت تنگ کردن رگهای خونی کاهش میدهد در حالیکه یک جواب ریلکسیشن سبب گشاد شدن رگهای خونی و بنابراین گرم شدن پوست میشود.

 

برآیند بررسی‌های انجام گرفته بسیاری نشان از تغییر گردش خون در مغز هنگام حمله‌های میگرن و دوره‌های محو شدن درد در بین این حملات دارد.

با بکارگیری تمرینات بیوفیدبک، فرد می‌تواند گردش خون درون مغز خود را تحت اثر گذاشته و میزان درد را مناسب‌تر کنترل نماید.

بسیاری از بررسی‌ها بیوفیدبک مشخص کرده اند که این درمان هم در بالغین و بزرگسالان و هم کودکان سبب کاهش تناوب و طول مدت حملات سردرد شده است.

بطور همگانی، تأثیرات بیوفیدبک قابل قیاس با بخش زیادی از داروهای استفاده شده برای سردردهای مزمن بوده است و میتواند به عنوان یک مداوا با اولویت بالا به منظور بهترشدن میگرن‌های تکرار شونده باشد.

بیو فیدبک و تمرینات ریلکسیشن میتوانند در بخش زیادی از دپارتمان‌های روانشناسی و روانپزشکی کلینیکها و مراکز مداوای بیماران در دسترس باشند.

 

آیا نوروفیدبک مداوای صددرصد و قطعی برای میگرن بشمار می‌آید؟ 

بطور قطع نمی‌توان گفت ولی در بخش زیادی از بیماران اثربخش بوده است.

گهگاهی به تنهایی و گاهی توام با داروها منتج به بهتر شدن فرد بیمار شده است.

البته بایستی مرحله درمانی را تکمیل نمود و فرد بایستی سبک و شیوه زندگی خود را تغییر بدهد از این جهت در غیراینصورت احتمال بازگشت وجود دارد.

فرد بیمار بایستی از محیط اضطراب و نگرانی زا دور باشد، خوراکی‌های سالم مصرف نماید، ورزش کند و در مجاور اینها از تکنولوژی نوروفیدبک یا تحریک مغزی استفاده نماید.

چند جلسه برای درمان میگرن با نوروفیدبک -بیوفیدبک نیاز است ؟

شمار جلسات درمانی شدیدأ میگرن و شرایط زمینه‌ای فرد بیمار وابسته است ولی بطور متداول دوازده تا ۲۴ جلسه نوروفیدبک احتیاج دارد.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا