اختلال بیش فعالی (ADHD) و اضطراب در کودکان- مرکز تخصصی بیش فعالی

 

اختلال بیش فعالی (ADHD) و اضطراب در کودکان- مرکز تخصصی بیش فعالی

 

کودکانی که مبتلا به اختلال بیش فعالی -کمبود توجه (ADHD) هستند اغلب  با اضطراب مبارزه میکنند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تخمین می زنند که تا 30٪ از کودکان مبتلا به( ADHD )اختلال بیش فعالی – نقص توجه یک اختلال اضطرابی داشته اند 1 و بررسی تحقیقات کنونی نشان می دهد که کمخونی بین ADHD و اضطراب در بسیاری از نمونه ها 25٪ است.

بعضی از علائم (ADHD) اختلال بیش فعالی -نقص توجه ، مانند ک رفتارهای تکراری و تکانشگری ، خستگی و فراموشکاری، می توانند بسیار مزاحم باشند و سطح استرس را برای کودکان افزایش دهند.(کلینیک تخصصی بیش فعالی – نقص توجه )

برای مثال، اگر بچه ها به طور مداوم برای صحبت کردن در مدرسه نادیده گرفته شوند، احتمال دارد که استرس بیشتری و عزت نفس کمتری داشته باشند.

 

ارتباط بین اختلال بیش فعالی (ADHD )و اضطراب

بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD با مشکلاتی در حافظه کاری، مهارت مدیریت زمان و مهارت های سازمانی مواجه می شوند. این می تواند به پیروی از روال روزمره و تکمیل وظایف کوتاه مدت و بلند مدت دچار مشکل شوند. همچنین می تواند منجر به استرس مزمن شود.

کودکان مبتلا به ADHD نیز بامشکلات عاطفی مبارزه می کنند. به عنوان مثال، اگر یک کودک با احساس اضطراب روبرو شود  برای مثال، این کودک ممکن است تلاش کند تا افکار خود را درک کند و در یک چرخه تفکر منفی و اضطراب قرار میگیرد.

 

 علائم اضطراب در کودک ADHD خود

دشواری تنظیم احساسات و مقابله با افکار اضطرابی می تواند به شیوه های مختلف برای بچه های مختلف ظاهر شود.

در حالی که بعضی از بچه ها ممکن است به طور کامل چک کنند و اندیشه های مضطرب خود را به سمت خود جلب کنند، دیگران احتمالا با رفتارهای منفی رفتار می کنند.

تنظیم در رفتارهای فرزند شما، هنگامی که متوجه تغییر در رفتار می شوید، به شما برای ارزیابی اضطراب مشترک کمک می کند.

 

علائم اضطراب در کودکان:

اختلال خواب (افتادن مشکل یا خوابیدن)
افزایش تحریک پذیری
از همتایان خارج می شود
امتناع از مدرسه رفتن
چرخش مو، چیدن پوست و یا سایر رفتارهای اضطراب آور

 

علائم اضطراب می تواند شبیه علائم اختلال بیش فعالی – نقص توجه باشد 

در مورد کودکان مبتلا به ADHD و یا اضطراب، تشخیص اشتباه می تواند  رخ دهد. بهترین روش برای اطمینان از تشخیص دقیق و یک ارزیابی کامل توسط تیم متخصص اعم از فوق تخصص اعصاب و روان کودک و روانشناس کودک کلینیک آلومینا انجام پذیرد.

 

موارد زیر تنها از چندین روش است که علائم ADHD و اضطراب همپوشانی دارند:

نادیده گرفتن: یک کودک مضطرب ممکن است به ناخودآگاه خود غلبه کند. برای یک کودک ADHD، بی توجهی نشانه ای از اختلال است.

 

روابط دوستانه ضعیف: یک کودک با اضطراب اجتماعی برای ایجاد و حفظ دوستی به دلیل هراس در مورد رد یا دشواری تنظیم افکار عاطفی در هنگام مشارکت با همسالان تلاش خواهد کرد. کودک مبتلا به ADHD احتمالا شاهد کنترل کم تحرک و در مهارت های اجتماعی ضعیف است که باعث می شود رابطه دوستی برقرار نشود.

 

عادت های آهسته: کودکان مضطرب می توانند با کمال گرایی مبارزه کنند و با دشواری تکالیف در کلاس را تکمیل میکنند.

 

جنبش دائمی: کودکان مضطرب تمایل به حرکت زیادی دارند (پا زدن، سر و صدا کردن صندلی) و در تلاش از سؤالات ثابت  برای مدیریت انرژی اضطرب استفاده میکنند. بچه های ADHD به علت کنترل کم تحرک بی نظیر هستند.

در حالی که نشانه هایی از همپوشانی وجود دارد، توجه به این نکته مهم است که کودکان دچار اضطراب بیشتر رفتارهای کمالگرایانه را نشان می دهند و در مورد برقراری ارتباط با دیگران نگران هستند، در حالی که بچه های ADHD با کنترل و سازمان دهی مبارزه می کنند.

 

ارزیابی کامل روان شناختی، شامل حداقل یک ارزیابی در کلاس، به تعیین اینکه آیا رفتارهای کودک در ADHD، اضطراب، یا ترکیبی از دو مورد ریشه دارد، کمک می کند.

 

 کمک به کودک با اختلال بیش فعالی (ADHD) برای مدیریت  علائم اضطراب 

 

شناختن عوامل استرس زا که بیشترین اضطراب را برای فرزند شما ایجاد می کند، به کودک کمک می کند تا موقعیت های ناخوشایند اضطراب و مدیریت علائم را در صورت بروز آن پیش بینی کند.

برای مثال، اگر اضطراب امتحان باعث تحریف تفکر  شود، کودک شما می تواند با معلم کلاس درس ملاقات کند تا استراتژی های تستی را که ممکن است در لحظه کمک کند، تعیین کند.

کودک شما می تواند “دماسنج نگرانی” را در کوله پشتی یا میز خود نگه دارد تا زمانیکه او در طول روز مدرسه “اضطراب”میشود بتواند دما را احساس کند و یا به معلم گزارش دهد از این روش میتواند در خانه نیز استفاده کند.

 

آموزش توقف فکر ،بچه های مضطرب با سیل افکار مضطرب مبارزه می کنند ، کودکان را به یکباره سرکوب می کنند و زمانی که مغز به یک الگوی تفکر مضطرب تبدیل می شود، ممکن است دشوار باشد.

کودک خود را برای تمرین توقف فکر کردن در خانه آماده کنید و به آنها یاد دهید افکار مثبت را جایگزین افکار منفی اضطراب زایشان کنند.

 

آموزش تنفس عمیق ،یک استراتژی عالی برای کودکان جوان است. تنفس عمیق ضربان قلب را کاهش می دهد و تنش عضلانی را کاهش می دهد.

کودک تان را تشویق کنید تا در حالی که یک نفس عمیق بکشد.

برنامه Stop، Think، Breathe یک منبع عالی برای کودکان با اضطراب و ADHD است. از طریق تفکر هدایت شده و تنفس ذهنی، بچه ها یاد می گیرند تا اندیشه های مضطرب زای خود را مدیریت کنند و تفکر منفی / اضطراب را با تفکر آرام / صلح آمیز جایگزین کنند.

 

روان درمانی را در نظر بگیرید، اگر اضطراب فرزند شما زندگی روزمره (مدرسه، خانه، فعالیت های بیرونی) را تحت تاثیر قرار دهد و از توانایی او تحت الشعاع قرار داده و اجازه نمی دهد  که از زندگی خود لذت ببرد، وقت آن است که به دنبال یک متخصص بهداشت روان باشید.

از طریق روان درمانی، بچه ها می توانند یاد بگیرند که احساسات خود را مدیریت کنند دراین خصوص کلینیک تخصصی اختلال بیش فعالی آلومینا میتواند به شما و عزیزانتان کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا