افزایش توجه و تمرکز با تغییر در امواج مغزی- مرکز نوروتراپی آلومینا

افزایش توجه و تمرکز با تغییر در امواج مغزی

 

ما نمیتوانیم امواج را ببینیم اما مغز انسان با فعالیت الکتریکی آشناست. موج مغزی   توسط شلیک هماهنگ از  سلول های عصبی  در اطراف مغز ایجاد میشود.

امواج می توانند از جلوی مغز به پشت و یا از ساختارهای عمیق تا سر پوست و سپس دوباره باز گردند.

این سیگنالها به نام نوسانات نورونی شناخته شده است که با برخی از شرایط ذهنی همراه هستند.

 

 

امواج آلفای آرام موجب می شود آرامش در سراسر مغز باشد. امواج بتا در هنگام چرخش های شدید مکالمه افزایش می یابد. امواج گامای سریع همراه با بینش تیز است.

ریتم دلتا در خوابیدن عمیق و در حال رؤیا دیدن  به ریتم های تتا وکمی سریعتر تبدیل می شوند.

محققان مدتهاست در مورد اینکه آیا این امواج اهداف دارند و چه اهدافی دارند، بحث می کنند. برخی از دانشمندان امواج را به عنوان محصولات فرعی ناگزیر اما بی فایده از سیگنال هایی که واقعا مهم هستند – پیام ارسال شده توسط سلول های عصبی فردی می بینند.

امواج به سادگی یک نتیجه از رفتار جمعی عصبی است و شواهد روزافزون مخالفتشان را نسبت به این نظریه نشان میدهند ، به جای محصولات فرعی سیگنال های مهم، امواج مغزی کلیدی برای کارکرد مغز هستند، اطلاعات مسیریابی را در میان مناطق مغزی که نیاز به همکاری دارند قرار میدهند.

ارل میلر، MIT یکی از دانشمندان علوم اعصاب شواهدی را ارائه می دهند که امواج بخش مهمی از مغز هستند.

مطالعات اخیر او نشان می دهد که نوسانات مغزی به صورت هوشمندانه مسیر اطلاعات را به نحوی که به مغز اجازه می دهد تا سیگنال های موجودتوجه و یا نادیده بگیرد را انتخاب کند.

تحقیقات دیگر این دیدگاه را نیز پشتیبانی می کند. مطالعات بر روی افرادی که الکترودهایی در مغز آنها نصب شده است، امواج مغزی را نشان می دهند و تعاملات آنها باعث تقویت احساسات، زبان، بینایی و …می شود.

در مطالعات دیده شده وقتی این امواج غیر طبیعی هستند، قدرت مغزافت میکند.

به تفصیل نگاه کنید که چگونه مغز از این امواج استفاده می کند، امکان افزایش توانایی سیگنال ها را با ضربه های الکتریکی افزایش می دهد – مداخلات که می تواند منجر به درمان هایی می شود که می توانند مشکلات حافظه و بیماری روانی را اصلاح کنند.

ارائه خدمات نوروفیدبک – بیوفیدبک برای افزایش عملکرد ذهنی

 

در حال حاضر، تلاش های اولیه باعث بهبود در حافظه افراد شده است.

این بینش درباره امواج مغزی با تغییر در علوم اعصاب به دور از دیدگاه است که موجب کاهش مغز به رفتار سلول های عصبی تک یا نورون ها می شود.

میلر می گوید: “فکر کردن به مغز به عنوان یک ساعت غول پیکر است و اگر هر دنده ای را پیدا کنید، مغز را تشخیص می دهید.” اما “این فقط نورون های فردی در یک ساعت غول پیکر نیست. این شبکه هایی در یک راه بسیار پویا و مؤثر در حال تعامل هستند. ”

میلر و دیگران، متمرکز بر این تعاملات، امواج مغزی هماهنگ هستند. میلر می گوید: “نوسانات قوی ترین سیگنال در مغز است.” ”

در سه مقاله اخیر، میلر و همکارانش استدلال می کنند که دو نوع مختلف امواج مغزی بتا و گاما با هم کار می کنند تا  اطلاعاتی را انتخاب کنند که آن را به حافظه کاری تبدیل می کند.

امواج گاما که از 30 تا 80 بار در هر ثانیه (30 تا 80 هرتز) سرعت می گیرند، به هماهنگ کردن جریان اطلاعات از حواس ما کمک می کنند ، آنچه ما احساس میکنیم، میبینیم و میبوئیم.

در مقابل، موج های بتا کم تر از 12 تا 30 هرتز، پیامهایی هستند که به ما کمک می کند تا با هدایت مغز به سوی سیگنالهای حسی که ارزش توجه آنها را داشته باشد برود.

هنگامی که امواج بتا قوی و شبیه به یک انفجار  هستند، امواج گاما ضعیف هستند، و برعکس.(مرکز نوروتراپی آلومینا)

میلر و همکارانش این عمل فشار و کشیدن را در مغز میمون ها با استفاده از الکترودهای implanted مشاهده کردند.

نتایج 26 ژانویه در Nature Communications شرح داده شد. میلر می گوید: “در همه این نقاط تصمیم گیری پیچیده، شما می توانید بتا و گاما را به انجام این رقص پیچیده به طوری که می خواهید  حافظه را کنترل کنید میبینید.

 

محققان همچنین دریافتند که این دو نوع امواج در قسمتهای مختلف مغز ایجاد شده و سرنخ های فضایی در مورد چگونگی تمرکز مغز خود را نشان داده اند.

اطلاعات حسی، که توسط امواج گاما سازماندهی شده اند، لایه های سطحی مغز را لمس می کنند، آزمایشی در میمون نشان داد.

 

این تعاملات بین امواج گاما و بتا ممکن است مغز  بیش از حد اطلاعات را حل کند. ورودی حسی به طور مداوم مغز را بمباران می کند و بسیاری از آن بی معنی است.

میلر می گوید: این دو ریتم ممکن است راهی برای “کنترل اختیاری بر آنچه که شما در مورد آن فکر می کنید، ارائه دهید”، اجازه می دهد شخص به صورت آگاهانه اطلاعاتی را انتخاب کند که به ذهن متبادر شوند.

 

منبع

روانشناس و نوروتراپیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا