تفاوت فعالیت مغز در کودکانی که احساس لذت نمیکنند – مرکز نوروفیدبک خوب در تهران

 

تفاوت فعالیت مغز در کودکانی که احساس لذت نمیکنند – مرکز نوروفیدبک خوب در تهران

 

محققان تغییراتی را  در  مغز و فعالیت آن را در طول استراحت و زمان  پاداش در کودکانی که دچار احساس عدم لذت هستند شناسایی کرده اند.

این مطالعه توسط دانشمندان موسسه ملی بهداشت روان (NIMH)، بخشی از مؤسسات ملی سلامت می باشد که در مجله JAMA روانپزشکی منتشر شده است.

 

عدم لذت بردن (Anhedonia )یک عامل خطر و نشانه اختلالات روانی خاص است و پیش بینی شدت بیماری، مقاومت در برابر درمان و خطر ابتلا به خودکشی است.

در حالی که محققان به دنبال درک مکانیسم های مغز که فرد دچار عدم لذت است هستند ، تحقیق در مورد این بیماری بیشتر بر بزرگسالان و نه بر کودکان متمرکز است. مهمتر از همه، مطالعات قبلی اغلب عدم لذت را از سایر بیماری های مرتبط با روانپزشکی مانند خلق و خوی پائین، اضطراب یا اختلال کمبود توجه / بیش فعالی جدا نکردند.

 

افزایش عملکرد ذهنی بدون دارو با نوروفیدبک 

 

دکتر نارون یکی از اعضای پسا دکترا در بخش احساس و توسعه، بخشی از NIMH تقسیم برنامه های تحقیقاتی داخلی گفت:

“درک مکانیسم های عصبی افراد با عدم لذت که از دیگر نگرانی های روانپزشکی قابل تشخیص است، برای پزشکان به منظور توسعه درمان های در معرض هدف مهم است. با این حال، تخفیف ویژگی های مشترک از مکانیسم های منحصر به فرد عصبی عدم لذت چالش برانگیز است، زیرا اغلب همراه با سایر شرایط روانپزشکی است.”

 

محققان بخش NIMH از برنامه های تحقیقاتی داخلی اطلاعات بیشتری در مورد زمینه های عصبی عدم لذت  در کودکان کسب کردند که از بیش از 2800 کودک (9-10 ساله) به عنوان بخشی از مطالعات رشد شناختی مغز نوجوانان (ABCD) جمع آوری شده است.

بعضی از کودکان موجود در نمونه به عنوان فرد دارای عدم لذت ، خلق و خوی کم، اضطراب یا اختلال کمبود توجه / بیش فعالی (ADHD) شناخته شده اند.

داده های fMRI برای کودکانی که در حال استراحت  بودند جمع آوری گردید و در حال تکمیل وظایفی بودند که پیش بینی پاداش و حافظه کاری را انجام می دادند.

تجزیه و تحلیل عکس رنگی از  مغز در حالت استراحت تفاوت معنی داری را در کودکان مبتلا به عدم لذت  در مقایسه با کودکان بدون عدم لذت نشان داد.

بسیاری از این اختلافات مربوط به اتصال بین شبکۀ هوشیاری مرتبط با پاداش بود .این یافته ها نشان می دهد که کودکان مبتلا به عدم لذت ( Anedonia) در مقایسه با کودکان بدون عدم لذت پاداش و تحریک را را ادغام کرده اند .

 

هنگامی که محققان فعالیت مغز را در طول وظایف بررسی کردند، آنها دریافتند که کودکان مبتلا به عدم لذت در برخی از مناطق مغز که درگیر  ادغام پاداش و تحریک در طول وظیفه می باشند فعالیت کم دارد و این  ربطی به حافظه کاری در حین انجام کار نداشت .

این کاهش فعالیت در این مناطق مغزی در کودکان مبتلا به خلق و خوی کم، اضطراب یا بیش فعال مشاهده نشد. در واقع کودکان مبتلا به ADHD الگوی مخالف را نشان دادند: اختلالات در فعال سازی مغز در طول کار حافظه فعال – اما این کار پیش بینی پاداش نیست.

 

منبع 

 

روانشناس و نوروتراپیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا