دندان قروچه در کودکان از علت تا درمان – مرکز تخصصی مشاوره کودک

دندان قروچه در کودکان از علت تا درمان

 

 

هنگامی که به خواب کودک  خود نگاه می کنید،  تنفس آسان و شاید یک آه گاه به گاه را خواهید شنید،  اما بعضي از والدين صداهاي سایش دندان را میشنوند که دندان قروچه یا بروکسیسم گفته میشود.

 

 

درباره برکسیسم

دندان قروچه (Bruxism ) اصطلاح پزشکی برای سایش دندان ها یا فشار فک ها است. کارشناسان می گویند بسیاری از بچه ها (از هر 10تا کودک 2 تا 3 تا کودک دندان قروچه دارند )، اما بیشتر آنها رشد می کنند. اغلب در طول فاز خواب عمیق یا هنگامی که بچه ها تحت فشار قرار می گیرند، بروکسیسم اتفاق می افتد.

 

دندان قروچه در کودکان از علت تا درمان - کلینیک تخصصی مشاوره کودک

 

علل دندان قروچه (برکسیسم)

 

کارشناسان همیشه مطمئن نیستند که چرا دندان قروچه ( bruxism)  اتفاق می افتد. در برخی موارد، بچه ها ممکن است آسیب ببینند زیرا دندان های بالا و پایین به درستی روی هم قرار نگرفته اند.

ممکن است فشار فک و دندان قروچه پاسخی به درد از جمله  گوش آسیب دیده یا متورم باشد .

 

استرس – معمولا تنش عصبی یا خشم  یکی دیگر از دلایل است. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است در مورد آزمون در مدرسه یا تغییر در روال (یک خواهر یا برادر جدید یا معلم جدید) نگران باشد.

حتی مشکل با والدین و خواهر و برادران می تواند باعث ایجاد فشار زیاد بر دندان هاایجاد کند.

 

بعضی از بچه ها که بیش از حد فعال هستند نیز دارای بروکسیسم هستند و گاهی بچه هایی با سایر شرایط پزشکی (مانند فلج مغزی) یا افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند، ممکن است بروکسیسم را توسعه دهند.

 

در برخی موارد، سایش شبانه ی دندان ها می تواند  مینای دندان را از بین ببرد و باعث درد شدید در صورت

و مشکلات فک، مانند بیماری مفصلی تمپوروماندیبولار (TMJ) شود.

 

تشخیص بروکسیسم

بسیاری از بچه ها که دندان قروچه ویا سایش دندان دارند ، حتی از آن آگاه نیستند، بنابراین اغلب خواهر و برادر و یا والدین میتوانند مشکل را شناسایی می کنند.

 

برخی از علائم :

 

شندین صدا هنگام خواب

شکایت  از درد در ناحیه  فک و صورت بعد از بیدار شدن از خواب صبح

جویدن با درد

اگر فکر می کنید فرزند شما دندان هایش را می سابد ، به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان ها  بررسی کنند .

 

 دندان قروچه در کودکان از علت تا درمان - کلینیک تخصصی مشاوره کودک

درمان برکسیسم

 

در مواردی که سایش و یا فشار دندان منجر به درد میشود دندانپزشکان ، گارد های شبانه را تجویز می کنند.

 

 

کمک به کودکان با برکسیسم

این که آیا علت جسمی یا روحی است ؟

بچه ها ممکن است با داشتن آرامش قبل از خواب ، با  حمام گرم، گوش دادن به چند دقیقه موسیقی آرامش بخش، یا خواندن یک کتاب، بتوانند دندان قروچه را کنترل کنند.

برای دندان قروچه ای که ناشی از استرس است، باید بدانید که چه چیزی فرزندتان را ناراحت کرده است و راهی برای کمک پیدا کنید.

به عنوان مثال، بچه ای که نگران دور بودن از خانه برای اولین سفر  است، ممکن است نیاز به اطمینان داشته باشد که در صورت لزوم مادر یا پدر  نزدیک وی خواهند بود.

اگر مسئله پیچیده تر است، مانند رفتن به یک شهر جدید، نگرانی های فرزندتان را مورد بحث قرار دهید و سعی کنید هر گونه ترس را از بین ببرید. اگر نگران هستید، با روانشناس کودک ( مرکز مشاوره کودک )صحبت کنید.

در موارد نادری، اسکنرهای اساسی به اندازه کافی برای جلوگیری از دندان قروچه نیستند. اگر فرزند شما دچار خواب آلودگی یا رفتار متفاوت از حد معمول است، دندانپزشک یا دکتر شما ممکن است ارزیابی بیشتری را ارائه دهد. این می تواند به یافتن علت استرس و یک دوره مناسب درمان کمک کند.

 

چه مدت طول می کشد؟

اکثر بچه ها در همان دوران کودکی دندان قروچه شان برطرف و متوقف میشود  با این حال، تعداد کمی از بچه ها هنوز در سن بلوغ نیز دندان قروچه دارند  و اگر علت ناشی از استرس باشد، تا زمانی که استرس کاهش نیابد، ادامه میابد.

 

جلوگیری از دندان قروچه

از آنجایی که برخی از دندان قروچه ها  واکنش طبقاتی کودک به رشد  است، اکثر موارد را نمی توان پیشگیری کرد.

هرچند، می توان از دندان قروچه ناشی از استرس جلوگیری کرد. بنابراین با بچه ها به طور منظم درباره احساسات خود صحبت کنید و به آنها کمک کنید تا با استرس کنار بیایند.

 

 

منبع

روانشناس و نوروتراپیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا