کاهش علائم کم توجهی با این ورزش -مرکز تخصصی نوروفیدبک

کاهش علائم کم توجهی با این ورزش

 

چگونه دوچرخه سواری در محیط داخلی می تواند علائم اختلال نقص توجه را کاهش دهد

 

دوچرخه سواری داخل خانه برای سر و قلب شما مفید است، نه اینکه فقط برای این دو قسمت بلکه برای همه اعضای بدن مخصوصا این دو قسمت بسیار مهم می باشد .

از متوسط تا شدید این تمرین هوازی میتواند در افزایش خلق و خوی شما(کلینیک تخصص نوروفیدبک،بیوفیدبک) بسیار موثر باشد و آن را بهبود بخشد و با کاهش تنش و استرس نیز همراه است .

  دوچرخه سواری در محیطهای داخلی مانند دوچرخه ثابت داخل خانه می تواند توانایی مغز شما از جمله حافظه و مهارت های استدلال و افزایش بهره وری را افزایش دهد  .

آخرین تحقیقات نشان می دهد که دوچرخه ثابت با شدت متوسط تا شدید برای 20 دقیقه یا بیشتر می تواند نشانه هایی از اختلال کمبود توجه (ADD) و اختلال بیش فعالی کم توجهی (ADHD) در کودکان و بزرگسالان را بهبود بخشد.

 

چگونه دوچرخه سواری به شما کمک می کند

 

این به طور کامل تعجب آور نیست، با توجه به اینکه دوچرخه سواری گردش خون شما را که شامل : جریان خون، اکسیژن و مواد مغذی به مغز می شود را تسریع می بخشد به همین دلیل می تواند عملکرد شناختی(کلینیک تخصصی حافظه ) را نیز بهبود بخشد.

علاوه بر این، دوچرخه سواری در محیط داخلی، در میان سایر تمرینات شدید قلبی، می تواند منجر به آزادسازی انتقال دهنده های عصبی مانند: دوپامین، نوراپی نفرین، و سروتونین و دیگر مواد شیمیایی مغزی که باعث افزایش توجه، تمرکز، یادگیری، انگیزه و سایر توابع شناختی می شود شده و یا منجر به تحریک آنها شود.

شواهد قانع کننده ای وجود دارد که ورزش هوازی شدید باعث تقویت ساختار و عملکرد مغز می شود.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که دوچرخه سواری با شدت متوسط باعث افزایش سطوح فاکتور نوروتروفی فاکتور مغز (BDNF)، پروتئینی است که باعث رشد سلول های مغزی می شود و به انتقال و مدولاسیون عصبی کمک می کند. با هم، این عوامل باعث بهینه سازی عملکرد شناختی میشوند.

در واقع تحریک و یا آزاد سازی دوپامین همان ماده انتقال دهنده عصبی که بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد همان ماده ای است که در داروهای محرک  برای درمان اعتیاد و یا ADD استفاده میشود می باشد .

 این می تواند به بهبود عملکرد اجرایی منجر شود، از جمله اینکه قادر به یادگیری اطلاعات جدید، بازیابی و فراخوانی اطلاعاتی است که در گذشته یاد گرفته اید و از این اطلاعات برای حل مشکلات در زندگی روزمره استفاده می کنید؛ این مهارت ها برای کودکان با ADD یک چالش خاص است.

 

در واقع، پزشکان اغلب تمرین هوازی را به عنوان بخشی از رفتار درمانی برای افراد با اختلال نقص توجه (ADD ) برای افراد در هر سنی تجویز می کنند.

و البته اثبات علمی وجود دارد که به تمرکز ذهنی و حل مسئله کمک می کند.

در یک مطالعه 2016، محققان بر روی  32 مرد جوان بین 18 تا 33 سال که علائم  ADD  داشتند را مورد بررسی قراردادند آنها را قبل و بعد از انجام دوچرخه سواری و انجام کاری که نیاز به توجه و تمرکز زیادی داشت مورد آزمایش قرار دادند .

پس از دوچرخه سواری، مردان گزارش دادند که انگیزه بیشتری برای انجام وظیفه شناختی نسبت به زمانی که آنها بدون تمرین دوچرخه سواری داشته اند .

  آنها همچنین پس از دوچرخه سواری انرژی بیشتری داشتند و کمتر گیج، خسته و افسرده بودند.

 

منبع 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا