افزایش عملکرد حافظه با تغییر در امواج مغزی – بهترین مرکز نوروتراپی

افزایش عملکرد حافظه با تغییر در امواج مغزی – بهترین مرکز نوروتراپی

 

تحریک امواج تتای مغز  باعث افزایش عملکرد حافظه می شود. این به گفته تحقیقات جدید از مرکز علوم اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، که اخیرا در مجله علمی Neuroscience به چاپ رسیده است می باشد.

 

فعالیت الکتریکی در مغز باعث ایجاد انواع مختلفی از امواج مغزی می شود که می تواند در خارج از سر اندازه گیری شود.( مرکز تخصصی نوروتراپی )

امواج تتا در حدود پنج تا شش سیکل در ثانیه رخ می دهد.

در یک مطالعه قبلی Charan Ranganath، استاد روانشناسی، و همکاران در مرکز علوم اعصاب، متوجه شد که سطح بالایی از فعالیت موج تتا بلافاصله قبل از انجام یک کار عملکرد حافظه  بهتر را پیش بینی می کند.

 

 

دستگاه های Entrainment ترکیبی از صدا و نور را برای تحریک فعالیت موج مغزی استفاده می کنند. ایده این است که الگوهای نوسان در ورودی های حسی در فعالیت مغز منعکس می شود.

این دستگاه ها برای رفع بسیاری از مشکلات مانند اضطراب، مسائل خواب، خلق و خوی کم و یادگیری عرضه می شود. با این حال، شواهد علمی منتشر شده برای حمایت از این ادعا بسیار کم است.

بروک رابرتز، یک محقق پس از مداخله در آزمایشگاه Ranganath، یک دستگاه جذب موج تتا را دریافت کرد و تصمیم گرفت آن را آزمایش کند.

او از 50 داوطلب  از دستگاه برای 36 دقیقه استفاده می کند،یا گوش دادن به 36 دقیقه سر و صدای سفید و سپس یک آزمون حافظه ساده انجام میداد.

 

خدمات نوروفیدبک – بیوفیدبک برای افزایش عملکرد حافظه تان  را از ما بخواهید 

 

وی گفت: افرادي که از دستگاه استفاده مي کردند، عملکرد حافظه شان بهبود يافته و فعاليت موج تتا را افزايش دادند.

رابرتز نتایج خود را به طور  قانع کننده و محتاطانه پیشنهاد داد. آنها آزمایش را با 40 داوطلب دیگر تکرار کردند، اما این بار درگروه کنترل موجب تحریکات بتا شد.( مرکز تخصصی افزایش عملکرد ذهنی – حافظه)

امواج بتا انواع مختلفی از  موج مغزی است که در حدود 12 تا 30 سیکل در ثانیه اتفاق می افتد که در ارتباط با آگاهی بیداری طبیعی است.

یک بار دیگر، افزایش نفوذ موج تتا موجب افزایش فعالیت تتا و عملکرد حافظه شد.

 

آزمایشگاه Ranganath همچنین یک مطالعه جداگانه ای با استفاده از تحریک الکتریکی برای افزایش امواج تتا انجام داد. با این حال، این در واقع اثر متفاوتی داشت، فعالیت های موج تتا را مختل کرد و عملکرد حافظه را به طور موقت تضعیف کرد.

وی گفت: “چه تعجب آور این است که دستگاه بیش از نیمی از ساعت پس از خاموش شدن، تاثیرات پایدار بر فعالیت و عملکرد حافظه داشته است.”

 

در میان دانشمندان علوم انسانی بحث بر سر عملکرد و نقش این امواج مغزی است. برخی محققان معتقدند که آنها به سادگی محصولی از عملکرد طبیعی مغز است که نقش خاصی ندارد. اما محققان این آزمایش با این حال، فکر می کند که آنها ممکن است در هماهنگی مناطق مغزی نقش داشته باشند.

وی گفت: “نورون ها در اوج موج بسیار هیجان انگیز هستند، بنابراین زمانی که امواج دو منطقه مغز همگام با هم هستند، آنها می توانند با یکدیگر صحبت کنند.”

 

منبع

 

روانشناس و نوروتراپیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا