سرعت افزایش خواندن در کودکان با فیلتر های رنگی -مرکز تخصصی اختلالات یادگیری

سرعت افزایش خواندن در کودکان با فیلتر های رنگی -مرکز تخصصی اختلالات یادگیری

 

خواندن، یکی از سخت ترین فعالیت ها برای کودکان مبتلا به نارساخوانی است .

یک مطالعه که در مقاله ای که توسط محققان برزیلی و فرانسوی منتشر شده است، افزایش سرعت خواندن داوطلبان 9 تا 10 ساله با نارساخوانی را که از فیلترهای سبز استفاده می کنند، افزایش داد.

فيلترها بر كودكان بدون سابقه اختلال عملكردي تأثير ی نداشتند.

 

فیلترهای رنگی برای درمان اختلالات یادگیری ابتدا در سال 1983 ثبت و اختراع شدند. آنها همچنین برای استفاده  کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه و اختلال توجه (ADHD) طراحی شده بودند.

 

میلنا رازوک (Milena Razuk)  (رازوک، که دکترای خود را  در دانشگاه کروزیرو دو سول (سائوپائولو، برزیل) تکمیل کرد ودر فرانسه در یک کارگاه پژوهشی در دانشگاه پاریس دی بارو (پاریس 7) با حمایت بنیاد پژوهشی سائوپائولو -نیز فعالیت می کند) نخستین نویسنده این مقاله، در نشریه تحقیقات در زمینه ناتوانی های یادگیری گفت:

«با این حال، مطالعات در مورد اثربخشی آنها از لحاظ روش شناختی نادرست بود. ما برای اولین بار از یک روش بسیار دقیق استفاده کردیم.

 

فیلترها به دلیل عدم تحقیق در برزیل به طور گسترده ای مورد استفاده قرار نمی گیرند، گرچه در بعضی از کشورها مانند فرانسه چنین اتخاذ شده است.

 

18 کودک مبتلا به نارساخوانی و 18 نفر بدون نارساخوانی برای مطالعه در بیمارستان رابرت دبری در پاریس انتخاب شدند. محققان تصمیم گرفتند از فیلترهای زرد و سبز در آزمایش استفاده کنند.

 

خوزه آنجلو بارلا، استاد دانشگاه موسسه علوم زیستی ریو کلارو (IBRC-UNESP) در دانشگاه ایالتی سن پولو، در برزیل و محقق اصلی برای پروژه می گوید:

“دوازده رنگ در دسترس هستند، اما ما دو تا را انتخاب کردیم، زیرا یک آزمون بسیار طولانی برای داوطلبان بسیار مورد نیاز است”.

سریع تر خواندن

از 36 کودک خواسته شد تا از كتاب هاي كودكانه متناسب با سنشان  بخوانند. متون ، روی یک صفحه رایانه با فیلتر زرد، فیلتر سبز و بدون فیلتر نمایش داده شدند.

 

حرکات چشم آنها با (Mobile EyeBrain Tracker)  دستگاه ردیابی چشم  که در فرانسه برای اهداف پزشکی مورد تایید قرار گرفته است، شامل عینک های ایمنی با دوربین هایی است که حرکات هر چشم را به طور مستقل از طریق سیگنال های نور مادون قرمز ثبت می کند ردیابی و ثبت شد.

 

در حالی که فیلترها بر سرعت خواندن کودکان بدون نارساخوانی تأثیر نمیگذاشت، دستگاه ردیابی چشم تفاوت قابل توجهی را برای کودکان مبتلا به نارساخوانی تشخیص داد که سریعترین آنها را با فیلتر سبز خواندند و دیدشان را بر گروهی از کلمات برای 500 هزارصدم ثانیه در مقایسه با 600 هزارم ثانیه با استفاده از فیلتر زرد یا بدون فیلتر دیده شد.

دوره فیکشن با یا بدون فیلتر 400 هزارم ثانیه برای کودکان بدون نارسایی بود.

نویسندگان این مقاله تأکید می کنند که آنها ارزیابی نمی کنند که آیا استفاده از یک فیلتر سبز باعث بهبود درک مطلب شده  یا خیر؟ و نیاز به تحقیقات بیشتری برای کشف این بعد می باشد.

 

درک ضعیف از نارساخوانی 

 

علل دیسلکسی  نارسا خوانی ( اختلال خواندن )  ناشناخته است. علاوه بر مشکلات خواندن، نقایص دیگر نیز با اختلال همراه است، از جمله اختلالات حرکتی.

آزمایش گسترده نشان داده است که نه اختلال بینایی و نه کمبود مشکلات مربوط به توجه  بخشی از این وضعیت نمی باشند .و برای تشخیص اختلال خواندن باید هوش کودک طبیعی و یا بالاتر باشد .

 

در این مقاله، نویسندگان این مطالعه می گویند :

بهبود زمان خواندن با فیلتر سبز ممکن است به دلیل تغییر در محرک های بصری موجود برای پردازش سیستم عصبی مرکزی باشد.

مطالعات دیگر پیشنهاد کرده اند که فیلترهای رنگی ممکن است موجب کاهش غلظت کورتیک در مغز، که ممکن است در افراد مبتلا به نارساخوان بیشتر باشد، در نتیجه تضاد در محرک های بصری و در نتیجه بهبود عملکرد خواندن را کاهش دهد.

 

این پیشنهاد توسط یک مطالعه در سال  2015 که در آن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) فعالسازی مغزی ، مغزی  را در طی خواندن با فیلترهای رنگی (بیشتر آبی در این مورد) در مقایسه با خواندن بدون فیلتر مورد بررسی قرار دادند .

نویسندگان اذعان داشتند که این فیلترها سبب کاهش استرس و افزایش پردازش تصویری و عملکرد خواندن می شوند.

 

منبع

روانشناس و نوروتراپیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا