مشکلات رفتاری جنسی در کودکان

 

مشکلات رفتاری جنسی در کودکان

 

مشکلات رفتاری جنسی در کودکان

رفتارهای هنجار جنسی معمولا شامل افراد دیگر (اما هنوز هم ممکن است شامل رفتارهای انفرادی باشد ) و تماس جنسی باشند.

رفتار نامناسب را می توان به عنوان رفتارهایی که در فرکانس بیشتر یا در یک دوره بسیار زودتر رخ می دهد تعریف می شود، از جمله انتظارات در حال رشد اتفاق می افتد یا به صورت فرهنگی می باشد، به عنوان یک مشکل برای کودک و یا پس از مداخله بزرگسالان یا اقدامات اصلاحی باز می گردد .

به عنوان مثال،  دست زدن به ناحیه تناسلی یا سینه بزرگسال ممکن است برای یک کودک 11 ساله نامناسب باشد، اما ممکن است برای چهار ساله مناسب باشد.

به طور مشابه، یک کودک 11 ساله دارای محدودیت فکری و عدم درک نسبت به ناحیه تناسلی یک بالغ باشد .

هنگامی که کودکان،  درگیر رفتارهای جنسی میشوند این امر رایجتر است که کودک بزرگتر “مسئولیت” فعالیت را بر عهده بگیرد، فرزند جوانتر را هدایت می کند و اقدام به تهدید به انجام آن می کند و باید  “راز نگه دار” باشد.

 

نمونه هایی از مشکلات جنسی در کودکان

 

رفتارهایی که موجب اضطراب یا درد فیزیکی می شوند

نفوذ مکرر واژن یا مقعد با یک شی

رفتارهایی که ماندگار می شوند و اگر کودک را ناراحت شود

رفتارهای مرتبط با اختلالات رفتاری یا تجاوز

انواع رفتارهای جنسی اغلب یا به طور روزانه نمایش داده می شود

مشارکت سایر افراد

رفتارهای جنسی شامل فرزندان چهار سال یا بیشتر در سن

یک کودک مجبور کردن دیگران به مشارکت

تقلید صریح از رابطه جنسی

تماس جنسی دهانی

درخواست یک بزرگسال برای انجام یک عمل جنسی خاص

 

مشکلات رفتاری جنسی با سایر اختلالات عاطفی و رفتاری در دوران کودکی همراه است.
در یک نمونه بالینی کودکان 6 تا 12 ساله با مشکلات رفتاری جنسی، شایعترین تشخیصات همراه با اختلال سلوک ، اختلال کمبود توجه / بیش فعالی (40 درصد) و اختلال ناسازگاری رفتاری (27 درصد) بود.

این مشکلات رفتاری بیرونی به طور جدی با مشکلات رفتاری جنسی در دوران کودکی ارتباط دارد و این نشان می دهد که در بعضی موارد، مشکلات رفتاری جنسی با توجه به علل رفتارهای خارجی بهتر درک شده و درمان می شوند .

 

استرس و اختلال خانوادگی از جمله : خشونت، سوء استفاده و غفلت، می تواند رفتارهای خارجی و مشکلات جنسی در کودکان را سبب یا تشدید کند.

تعدد و فراوانی رفتارهای جنسی در کودکان با تعداد تنش های خانوادگی از جمله : خشونت بین والدین، زندان، مرگ و میر اعضای خانواده و بیماری هایی که نیاز به بستری دارند، افزایش می یابد.

 

در مطالعه 201 کودک با مشکلات جنسی، 48 درصد از سوء استفاده جنسی، 32 درصد از مورد آزار جسمی قرار گرفته بودند، 35 درصد مورد سوء استفاده قرار گرفتند و 16 درصد آنها مورد نادیده گرفته شدن قرار گرفتند .

یک متاآنالیز نشان داد که 28 درصد از کودکان مورد سوء استفاده جنسی مشکلات رفتاری جنسی توسعه یافته با بیشترین شیوع در گروه های سنی جوان را نشان می دهد.

سوءاستفاده جنسی با استفاده از عامل جرم پدر و اعمال نفوذ بیشتر احتمال دارد که رفتارهای تهاجمی جنسی را در کودک ایجاد کند.

 

ارزیابی بالینی و مدیریت

مشارکت در بحث درباره رفتارهای جنسی در طی مراجعات بهداشتی، می تواند مزایای قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

پزشک باید راهنمایی های پیشگیرانه در مورد رفتارهای جنسی مناسب جنسی ارائه دهد و افکار و احساسات والدین در مورد چنین موضوعاتی محاسبه شود.

وقتی والدین می آموزند که رفتارهای جنسی لزوما نشانگر سوء استفاده یا اختلال رفتار نیستند، واکنش آنها نسبت به چنین رفتارهایی بیشتر احتمال دارد مناسب باشد.

با بحث درباره رفتارهای جنسی، و همچنین ایمنی اینترنت و پیشگیری از دسترسی به موارد جنسی، پزشک فرصتی برای والدین برای صحبت در مورد چنین مسائلی، به خصوص کسانی که در مورد موضوعات جنسی خجالت می کشند، ارائه می دهد.

والدین باید تشویق شوند که فرزند را برای رفتارهای جنسی مجازات نکنند و آنها را مورد آزار و اذیت قرار ندهند و باید از حواس پرتی جهت تغییر رفتار  استفاده کنند.

 

اگر رفتارهای جنسی توصیف شده کمتر دیده می شود یا باعث اختلال می شود، پس ارزیابی عوامل موقعیتی (مثلا تغییرات در مراقبت روزانه، بیماری های اخیر جدی در اعضای خانواده، یک نوزاد جدید، برهنگی خانواده، دسترسی به مواد جنسی) ضروری است.

 

منبع 

 

روانشناس و نوروتراپیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا