چگونه مغز تصمیم می گیرد چیزی را یاد بگیرد؟-مرکز تخصصی نوروفیدبک

چگونه مغز تصمیم می گیرد چیزی را یاد بگیرد؟

OCTOBER 26, 2018

 

 

برای شناختن جهان اطراف مان نیاز است که متوجه اطراف باشیم و همچنین باید یاد بگیریم که کدام منظره ها، صداها و احساسات در محيط آن مهم ترين هستند و کدام جزئیات در اطراف ما از اهمیت بیشتری برخوردار است . با این حال  چگونگی  پی بردن به جزئیات توسط انسان و حیوانات  رمز و راز باقی مانده است.

 

در حال حاضر، زیست شناسان استنفورد در 26 اکتبرگزارش دادند که: به اینکه حیوانات چگونه ببه جزئیات فکر میکنند دست پیدا کرده اند .(کلینیک تخصصی اموزش مغز )

بخشی از مغز به نام پاراونتریکولار تالاموس  یا PVT به عنوان نوعی دروازه بان عمل می کند و اطمینان حاصل می کند که مغز جزئیات را با مشخص ترین وضعیت شناسایی و ردیابی می کند اگر چه تحقیق، که بخشی از آن توسط موسسه Neurochoice موسسه علوم اعصاب وو تسای تأمین شده است، در حال حاضر تنها به موش محدود می شود، نتایج ممکن است به محققان کمک کند تا بهتر درک کنند که چگونه انسان ها یاد می گیرند یا حتی به درمان اعتیاد به مواد مخدر کمک می کنند.

نتایج شگفت انگیز است، زیرا بعضی از محققین تا به حال مشکوک بودند که تالاموس می تواند چیزی پیچیده را انجام دهد.

مسئول تحقیق دکتر چن  که همچنین عضو Stanford Bio-X و موسسه علوم عصبی وو تسای است، گفت: “ما نشان دادیم سلولهای تالاموس نقش مهم و بااهمیت در پیگیری رفتارهای محرک ها دارند که هیچکس قبلا آن را انجام نداده است.”

در ابتدایی ترین فرم یادگیری به بازخورد می رسد. به عنوان مثال، اگر سردرد دارید و دارو مصرف میکنید، انتظار دارید که دارو باعث بهبود سردرد شما شود. دفعه بعد که سردرد دارید، آن دارو را مصرف میکنید.

اگر اشتباه کنید، چیز دیگری را امتحان میکنید. روانشناسان ونوروتراپیست ها و دانشمندان علوم اعصاب این جنبه از یادگیری را مورد بررسی قرار داده  و حتی آن را به قسمت های خاصی از مغز که بازخورد را پردازش می کنند و یادگیری را ردیابی می کنند، بررسی می کنند.

چن گفت: با این حال، این تصویر یادگیری ناقص است. حتی در آزمایشهای آزمایشگاهی نسبتا ساده، به غیر از زندگی در دنیای واقعی، انسانها و سایر حیوانات نیاز به کشف آنچه را که باید یاد بگیرند  دارند . با وجود این نیاز، روانشناسان موضوع و دانشمندان علوم اعصاب توجه زیادی به آن نکرده اند.

برای شروع این درمان، چن و همکارانش به موشها آموزش دادند تا بوی خاصی را با نتایج خوب و بد بدانند.

 

این تیم ( مرکز تخصصی نوروفیدبک )متوجه شد که نورونهای PVT این تغییر را دنبال می کنند.  دو سوم نورونهای PVT به هر کدام از بوی ها پاسخ دادند، در حالی که 30 درصد توسط سیگنال های انتقال دهندده بو فعال شدند. به عبارت دیگر، در این مرحله PVT به نتایج خوب و بد پاسخ داد.

با این حال، در طول مرحله شوک الکتریکی( ارائه شوک به موش ها ) تغییر کرد. تقریبا تمام نورونهای PVT به شوک پاسخ دادند، در حالی که حدود سه چهارم آنها به نتایج خوب و بد پاسخ داده بودند.

 

باید گفت که نتیجه این تحقیق بر روی نورونهای PVT و آموزش به مغز میتواند منجر به افزایش یادگیری جزئیات شود و این نورونها مسئول یادگیری جزئیات می باشند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا