علائم اختلال نوشتن – مرکز اختلال یادگیری

علائم اختلال نوشتن – مرکز اختلال یادگیری

 

ویژگی ضروری اختلال نوشتن، مهارت نوشتن است (به وسیله آزمون استاندارد شده توسط یک فرد یا ارزیابی عملکردی از مهارت های نوشتاری اندازه گیری شده) که به طور قابل ملاحظه ای کمتر از آنچه که انتظار می رود با توجه به سن تقویمی فرد، هوش و آموزش مناسب سن می باشد..

اختلال نوشتن به طور قابل ملاحظه ای مانع پیشرفت تحصیلی یا فعالیت های زندگی روزانه می شود که نیاز به مهارت نوشتن دارند.

به طور کلی ترکیبی از مشکلات در توانایی فرد برای نوشتن متون نشان داده شده ، اشتباهات دستوری یا علائم نقطه گذاری در جملات، اشتباه در دسته بندی پاراگراف، اشتباهات املایی متعدد و دست خط ضعیف است.

این تشخیص زمانی داده میشود که اختلالات دیگر در بیان کتبی وجود نداشته باشد و تنها خطاهای املایی یا دست خط ضعیف وجود داشته باشد.

در مقایسه با سایر اختلالات یادگیری، نسبتا کمتر در مورد اختلالات نوشتن نوشته شده و اصلاح آنها، به ویژه هنگامی که در فقدان اختلال خواندن رخ می دهد، شناخته شده است.

به جز املا، آزمون های استاندارد شده در این نوع اختلال نسبت به اختلال خواندن کمتر وجود دارد .

وظایف که در آن از کودک خواسته شده است کپی کردن، نوشتن دیکته و نوشتن به طور خود به خود، همه لازم است برای ایجاد حضور و میزان این اختلال وجود داشته باشد.

 

نشانه های خاص اختلال بیان صریح

مهارت های نوشتن، با اندازه گیری توسط آزمون های استاندارد شده توسط فردی ( مریم عبداللهی -درمانگر اختلالات یادگیری در مرکز آلومینا )(یا ارزیابی عملکردی از مهارت های نوشتن)، با توجه به سن تقویمی فرد، هوش  و آموزش سن مناسب به طور قابل ملاحظه ای کمتر از آنچه انتظار می رود.

اختلال در دسته اول به طور قابل ملاحظه ای باعث خلل در موفقیت تحصیلی یا فعالیت های زندگی روزمره میشود .

 

منبع

 

روانشناس و نوروتراپیست

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا