کمک به کاهش مشکلات ریاضی در دانش اموزان دبستانی – مرکز اختلال یادگیری

کمک به کاهش مشکلات ریاضی در دانش اموزان دبستانی- مرکز اختلال یادگیری

 

اختلال ریاضی (Dyscalculia )یک ناتوانی در یادگیری است که بر توانایی فرد برای انجام  ریاضیات، از شمارش اعداد، سپردن  به حافظه ، جداول و فراتر از آن تاثیر می گذارد.

این یک اختلال مادام العمر است که می تواند در تقریبا هر سن تشخیص داده شود اما معمولا در دوران کودکی تشخیص داده می شود.

همانطور که با سایر اختلال های یادگیری در ارتباط است  درمانش با دارو نیست. در عوض، استراتژی های یادگیری تخصصی و  استراتژیک برای کمک به کودکان و بزرگسالان با شرایط جبران مشکل و ریاضیات با اطمینان استفاده می شود.

هدف دائمی هر استراتژی درمان آسان است: تدریس روش محاسبه و تقویت مهارت های استدلال مورد نیاز برای حل مشکلات ریاضی.

با این حال، در کوتاه مدت، درمان باید بر رفع موانع یادگیری و ریاضیات آسان و سریع استفاده شود.

 

معلمان و مدارس می توانند کلاس های زیر را برای حمایت از دانش آموزان مبارزه با اختلال یادگیری ارائه دهند:

 

وقت اضافی را در آزمایشها بگذارید. کودکان مبتلا به اختلال ریاضی اغلب در طول آزمون های ریاضی استاندارد با عجله مواجه می شوند. در صورت امکان، از آزمایش های زمانبندی حقایق اساسی مثل جداول ضرب، اجتناب کنید.

 

– اطمینان مکرر در طول کار گروهی. برای یک دانش آموز  با اختلال ریاضی که تمام کار برگه را به پایان رسانده است، نباید گفت که هر پاسخ اشتباه است و او مجبور است دوباره آن را انجام دهد.

در عوض، معلمان بعد از هر مشکلی باید بررسی کنند. به این ترتیب، یک کودک می تواند از اشتباهات یاد بگیرد و احساس بهبودی کند.

 

–  برای مشکلات مراحل و الگوریتم ها را فهرست کنید. به وضوح دستورالعمل هارا گام به گام به دانش آموز خود ارائه دهید تا انها را داشته باشد و برای خود نگه دارد .

 

–  نمونه مشکلات دانش آموز را برای خود نگه دارید. دانش آموزان نیز باید نمونه هایی را در دفترچه یادداشت برای معلم کپی کنند.

 

دانش آموزان را به صورت جداگانه وبا تخته کارکنید. با استفاده از این ابزار، دانش آموزان می توانند هر گام از یک مشکل را در یک زمان کامل و هر اشتباهی را پاک کند و درست کند.

 

– از مقدار زیادی از نمودارهای رنگی استفاده کنید. کودکان مبتلا به اختلال ریاضی  از تجربیات بصری مشکلات ریاضی بهره مند می شوند.

 

– هر زمان که ممکن است اجازه دهید تا از ماشین حساب استفاده کنند. هنگام آزمون مفاهیم پیچیده تر جمع یا تفریق، به دانش آموزان اجازه دهید از ماشین حساب استفاده کنند تا گام های اساسی سریع تر و قابل دسترس تر باشند.

 

کاهش تعداد موارد اختصاص داده شده. اختصاص دادن 10 مشکل، به جای یک صفحه کامل، برای ارزیابی درک دانش آموز کافی است.

 

مداخلات در خانه برای اختلال ریاضی 

چشم انداز تمرین مهارت های ریاضی گاهی اوقات برای والدین دشوار و چالش برانگیز است . اما شما نیاز نیست همانند یک معلم با او باشید ، شما می توانید به او مهارت های ریاضی و ایجاد اعتماد به نفس را با تمرینات ساده روزمره به وی آموزش دهید ، از جمله:

 

– ریاضی را در هر کجا که می توانید بنویسید در راه های کوچک و روزمره، کودک خود را درک کنید که چگونه اعداد و معادلات برای زندگی اش اعمال می شود. هنگامی که شما به خرید مواد غذایی می روید، در مورد تغییرات ،  پرداخت و یا چند سیب که برای ناهارهای هفته نیاز دارید صحبت کنید. هنگامی که اعتماد به نفس شما به دست می آید، کودک شما می تواند به شما در برنامه ریزی دستور العمل ها، ایجاد بودجه ساده بپردازد.

 

– بازی های ریاضی . بسیاری از بازی های تخته ای معمول – مانند Candyland،  و مانکالا – شمارش، ریاضی ساده و مهارت های حرکتی خوب را شامل می شود. این و دیگر بازی های مشابه را با فرزندتان پخش کنید تا هرچه بیشتر بتوانید به او کمک کنید تا از اعداد در یک محیط سرگرم کننده و آرام استفاده کنید.

 

– با فرزندتان درباره مدیریت زمان کار کنید. بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال ریاضی مدیریت زمان ندارند  ،با فرزند خود در مورد این چالش ها صحبت کنید و یک سیستم را تنظیم کنید تا به او در بهبود زمان خود کمک کند. استراتژی های رایج عبارتند از یادآوری های تلفن همراه، تایمر های بصری (مانند تایمر زمان) و یا اجازه دهید تا فرزند شما در طول زمان تکالیف ، مکالمه های مکرر را انجام دهد.

 

– در انجام تکالیف کمکشان کنید. از طریق شکستن تکالیف ریاضی به شکلی برای فرزندتان، یا با انجام چند کار با هم، احساس دلگرمی می کند و هر مساله را به گام های کوچک تبدیل کنید.

 

– وضعیت فرزندتان درک کنید.به همان اندازه که می توانید مطالعه کنید واورا درک کنید که چالش های مربوط به ریاضی او به این معنی نیست که او “احمق” یا “تنبل” است. هر زمان که بخواهید می توانید تشویق کنید و اگر فرزند شما ناراحت است و احساس شما او را ناراحت کرده است ممکن است به بیشتر شدن مشکل دامن بزند و بی انگیزه تر کند ، نیاز به صبر و حوصله شما دارد تا احساس اعتماد بنفس بیشتر کرده و تمایل به یادگیری در وی بیشتر شود.

 

 

منبع 

روانشناس و نوروتراپیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا