آیا بازی های آموزشی واقعا برای مغز موثر هستند ؟

 

آیا بازی های آموزشی واقعا برای مغز موثر هستند ؟

 

 

برنامه های آموزشی مغز اخیرا در دسترس برای هر کاربر گوشی های هوشمند است .

آیا بازی های آموزشی مغز دارای  مزایای شناختی واقعی است؟( مرکز تخصصی افزایش عملکرد ذهنی)

برنامه های بازی آموزشی مغز مانند:  Lumosity یا Elevate توسط دهها میلیون نفر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند.

اما هنگامی که تحت نظارت علمی قرار می گیرند، مزایای چنین بازی های آموزشی مغز  بحث برانگیز به نظر می رسند .

 

آیا بازی های آموزشی واقعا برای مغز موثر هستند ؟

 

به عنوان مثال، برخی مطالعات نشان داده اند که بازی های آموزشی مغز “عملکرد اجرایی، حافظه کاری و سرعت پردازش” جوانان را بهبود می بخشد، در حالی که دیگران از مزایای چنین بازی هایی برای حفظ سلامتی شناختی در سالمندان استفاده می کنند.

 

با این حال، از طرف دیگر کسانی هستند که بیان می کنند بازی های آموزشی برای مغز چنین فوایدی ندارند. به عنوان مثال گزارش سال گذشته منتشر شده بود که نظارت بر فعالیت مغز، مهارت های شناختی و توانایی تصمیم گیری بالغین جوان را کنترل می کرد تنها نتیجه گیریاین بود که  که بازی های برای یادگیری مغز “باعث افزایش شناخت” نمی شوند.

 

در حال حاضر، یک مطالعه جدید، کمپین دوم را پشت سر می گذارد. دانشمندان علوم اعصاب در دانشگاه غرب در انتاریو کانادا تصمیم گرفته اند تا بررسی کنند که آیا بازی های آموزشی برای مغز  بدون هیچ آموزشی برای کاربران میتواند مزایای شناختی به همراه داشته باشد و کدام مناطف مغز دخالت دارند؟

آیا بازی های آموزشی واقعا برای مغز موثر هستند ؟

 

بابی استجانوسکی، یک دانشمند تحقیقاتی در موسسه مغز و ذهن در دانشگاه غربی، نویسنده اصلی این مقاله است که در مجله Neuropsychologia منتشر شده است.

 

 

تست مزایای آموزش مغز

 

استوناجوسکی و همکاران در مقاله خود توضیح می دهند که بحث در مورد مزایای شناختی برنامه های آموزش مغز عمدتا به دلیل این واقعیت است که اکثر مطالعات مهارت های شناختی دقیق و اندازه گیری نتایج را به صورت سازگار انتخاب نکرده اند.

برای اصلاح این، آنها از “یک روش آموزش هدفمند” استفاده کردند که در آن 72 نفر شرکت کننده در “دو کار متفاوت با حافظه کاری مرتبط با کار” آموزش دیده بودند. ”

 

حافظه کاری ( فعال )به توانایی مغز برای حفظ اطلاعات جدید  مانند نام جدید، لیست خرید و یا شماره تلفن – برای مدت کوتاهی اشاره می کند.(مرکز تخصصی نوروتراپی )

شرکت کنندگان در دو آزمایش شرکت کردند. یکی از آنها حافظه کاری ( فعال )خود را در یک کار خاصی که آنها در آن آموزش دیده بود تست کردند و دیگری آنها را بر روی یک کار مرتبط دیگر مورد آزمایش قرار دادند که هیچ آموزشی خاصی در آنها نگرفتند.

محققان نتایج را با گروه کنترل که هیچ آموزشی را دریافت نکرده بودند، مقایسه کردند.

تیم تحقیقاتی دریافتند که نمرات بالا در اولین بازی باعث افزایش عملکرد شرکت کنندگان در بازی دوم شد.

استجانوسکی گفت: “ما فرض کردیم که اگر واقعا یک آزمایش خوب با یک تمرین برای یک مدت طولانی انجام شود، ممکن است بعدا پیشرفت بیشتری را در آزمونهایی که کاملا مشابه هستند، پیدا کنید. متاسفانه، هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعا پیدا نکردیم،”  .

 

با این حال، چیزهای دیگری هم وجود دارد که می توانید انجام دهید تا بتوانید از لحاظ ذهنی چابک بمانید. نویسنده اصلی می گوید: “خواب بهتر، ورزش منظم، خوردن بهتر برای یادگیری مغز بسیار عالی است – این نوع چیزی است که باید روی آن متمرکز شویم”.

اگر شما به دنبال بهبود خود شناختی خود هستید، به جای اینکه یک بازی ویدئویی بازی کنید یا یک ساعت تمرین  مغزی را انجام دهید، به پیاده روی بروید،  با دوستان خود در ارتباط باشید. این برای شما خیلی بهتر است. ”

 

منبع

 

روانشناس و نوروتراپیست

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا