کدام مواد غذایی منجر به کاهش حافظه مردان نمیشود؟ – مرکز تخصصی حافظه

کدام مواد غذایی منجر به کاهش حافظه مردان نمیشود؟

 

 

طبق یک مطالعه منتشر شدهدر نوامبر سال 2018 مجله مغز و اعصاب، مصرف سبزیجات سبز رنگ تیره و نارنجی و سبزیجات قرمز و میوه های توت و نوشیدن آب پرتقال ممکن است در طول زمان ازکاهش حافظه در مردان جلوگیری میشود.

 

کدام مواد غذایی منجر به کاهش حافظه مردان میشود؟

 

نویسنده این مقاله (استاد دانشگاه هاروارد ) گفت:

“یکی از مهمترین عوامل در این مطالعه این است که ما توانستیم چنین گروه بزرگی از مردان را در طول یک دوره 20 ساله تحقیق و پیگیری کنیم، که نتایج بسیار دقیقی را به دست می آورد،مطالعات ما شواهد بیشتری را نشان می دهد که انتخاب های غذایی می تواند برای حفظ سلامت مغز شما مهم باشد”.

در این مطالعه از  27،842 مرد با میانگین سنی 51 سال که همه متخصصان سلامت بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

شرکت کنندگان ، پرسشنامه های مربوط به تعداد وعده هایی از میوه ها، سبزیجات و سایر غذاهایی که هر روز در ابتدای مطالعه مصرف می کردند و سپس هر چهار سال یکبار برای 20 سال پر کردند.

 

متقاضیان ، آزمونهای ذهنی مهارت های تفکر و حافظه خود را حداقل چهار سال قبل از پایان مطالعه انجام دادند، در حالی که میانگین سن آنها 73 سال بود.

این آزمون برای شناسایی تغییراتی است که مردم می توانند در مورد چگونگی یادآوری چیزها قبل از آن اطلاع دهند این تغییرات با تست های شناختی عینی شناسایی می شوند.

تغییرات در حافظه گزارش شده توسط شرکت کنندگان در پیشگیری از اختلال شناختی خفیف در نظر گرفته می شود. شش سؤال عبارتند از:

آیا در بیاد آوردن یک لیست کوتاه از اقلام، مانند لیست خرید مشکلی دارید ؟

آیا شما به دلیل ضعف در حافظه خود پس از مکالمه گروهی یا یک طرح در یک برنامه تلویزیونی مشکل دارید؟

 

در مجموع 55 درصد از شرکت کنندگان مهارت تفکر و حافظه خوب داشتند، 38 درصد مهارت های متوسط داشتند و 7 درصد مهارت های تفکر و حافظه ضعیف داشتند.

 

کدام مواد غذایی منجر به کاهش حافظه مردان میشود؟

 

شرکت کنندگان بر اساس مصرف میوه و سبزیجات به پنج گروه تقسیم شدند. برای سبزیجات، بیشترین گروه غذا در حدود 6 بار در روز خوردند، در مقایسه با دو وعده برای کمترین گروه غذایی.

برای میوه ها، گروه بالا حدود سه وعده در روز خوردند، در مقایسه با  گروه پایین.

 

مردانی که بیشتر سبزیجات مصرف می کردند،  نسبت به مردان که حداقل مقدار سبزی مصرف می کردند 34 درصد کمتر به مهارت های تفکر ضعیف دست یافته اند .

در مجموع 6.6 درصد مردان در گروه بالا، عملکرد شناختی ضعیف را در مقایسه با 7.9 درصد مردان در گروه پایین ترسیم کردند.

مردانی که هر روز آب پرتقال مصرف می کردند 47 درصد کمتر نسبت به مردانی که کمتر از یک بار در هر ماه نوشیدند به مهارت های تفکری بیشتری دست یافتند.

کدام مواد غذایی منجر به کاهش حافظه مردان میشود؟

 

این ارتباط عمدتا برای مصرف منظم آب پرتقال در میان پیرترین مردان دیده می شود.

در مجموع 6.9 درصد از مردان که آب پرتقال را مصرف می کنند، روزانه عملکرد شناختی کمتری را به همراه داشتند، در مقایسه با 8.4 درصد مردان که آب پرتقال کمتر از یک بار در ماه مصرف می کردند.

 

مردانی که بیشترین میوه را  هر روز می خوردند، مهارت های تفکری بهتری داشته اند .

محققان همچنین دریافتند افرادی که بیشتر از 20 سال پیش از خوردن میوه ها و سبزیجات غذا خوردند کمتر احتمال دارد که به مشکلات تفکر و حافظه دچار شوند، صرف نظر از اینکه آیا آنها در حدود 6 سال قبل از آزمایش حافظه، مقدار بیشتری از میوه ها و سبزیجات مصرف می کردند.

مطالعه نشان می دهد که خوردن میوه ها و سبزیجات و نوشیدن آب پرتقال حافظه را کاهش نمی دهد؛ این فقط یک رابطه بین آنها را نشان می دهد.

محدودیت مطالعه این بود که مهارت های حافظه و تفکر شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه مورد آزمایش قرار نگرفتند تا ببینند که چگونه در طول مطالعه تغییر یافتند. با این حال، به دلیل اینکه تمام شرکت کنندگان آموزش حرفه ای را به پایان رسانده اند، می توان آنها را با عملکرد شناختی نسبتا بالا در دوران بزرگسالی شروع کرد.

علاوه بر این، شرکت کنندگان در این مطالعه تمام متخصصان بهداشت روانی مانند دندانپزشکان، متخصصین اپتومتری و دامپزشکان بودند. بنابراین، نتایج ممکن است به زنان و گروه های دیگر مردان اعمال نشود.

 

منبع

 

روانشناس و نوروتراپیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا