ساختن بهترین عضلات: مزایای عصب شناختی مغز-مرکز نوروفیدبک

ساختن بهترین عضلات: مزایای عصب شناختی مغز

به طور گسترده ای تصدیق شده است که رژیم مناسب و منظم برای فیزیک بدن  بسیار مفید است.
اکثر افراد به طور داوطلبانه شیوه زندگی جسمی را با هدف نهایی کنترل یا دستیابی به کاهش وزن اتخاذ می کنند.

یکی دیگر از عواملی که باعث جذب افراد به فعالیت های فیزیکی در زندگی آنها می شود چشم انداز سلامت بهتر است زیرا آنها به تدریج با افزایش سن مواجه میشوند.

با این حال آیا می دانستید که ورزش های فیزیکی نیز در عملکرد شناختی شما تاثیر مثبت دارد؟

دانشمندان کشف کرده اند که داشتن ورزش جسمی مناسب برخی از مزایای مهم عصب شناختی را ارائه می دهد.

به عنوان یک واقعیت، آزمایشات و مطالعات گسترده نشان داده است که مزایای عصبی ورزش، شامل جنبه های متعدد ساختار و عملکرد مغز انسان است.

 

مزایای عصب شناختی ورزش

 

توانایی های شناختی پیشرفته

در بررسی این نظریه که ورزش منظم توانایی های شناختی را تقویت می کند، کلکام و کرامر (۲۰۰۳) یک مطالعه متاآنالیز از ۱۸ گزارش مستقل منتشر شده بین سال های ۱۹۶۶ تا ۲۰۰۱ انجام دادند.

در پایان تجزیه و تحلیل کامل آنها، هر دو متخصص با شواهدی مبنی بر اینکه ورزش منظم کمک می کند تا توابع شناختی را افزایش دهند بدست آوردند.

کلکام و کرامر (۲۰۰۳) بیشتر توضیح دادند که افرادی که به طور فعال عمل کرده اند، افزایش ۰.۵ درصدی عملکرد شناختی را تجربه کرده اند.

علاوه بر این، این آمار در انواع مختلف ورزش، وظایف شناختی و ویژگی های شخصی ثابت باقی می ماند.

 

طول عمر مغز را افزایش می دهد

رایت و همکاران(۲۰۱۶) تئوری را مطرح می کند که ورزش منظم به غیر از ارتقای سلامت بهتر، می تواند به افزایش طول عمر مغز کمک کند.

مطالعات طولی شامل ۸۷۶ شرکت کننده که با MRI مغزی و چند آزمون تفکر در ۷ سال و ۵ سال بعد آزمایش شدند بود.

هنگامی که این نتایج مقایسه شد، کشف شد که شرکت کنندگان در فعالیت های بدنی کم میزان کاهش شناختی قابل توجهی نیز داشته اند.

 

 مدیریت اضطراب و استرس موثر 

خواسته های جامعه مدرن به این معنی است که اکثریت مردم باید با سطوح اضطراب کنار بیایند.

تکنیک های مدیریت استرس بی ثمر می تواند عواقب ناگوار و منجر به پیامدهای بهداشتی بی شمار شود.

استریت و همکاران (۲۰۱۰) این موضوع را با انجام یک مداخله ۱۲ هفته ای برای اندازه گیری تأثیرات تمرینات یوگا و پیاده روی بر استرس مطرح کرد.

این مطالعه با نتایج قانع کننده ای نشان داد که افزایش میزان GABA در هر شرکت کننده موجب کاهش استرس و اضطراب می شود.

مزایای یوگا تنها به مدیریت استرس و اضطراب محدود نمی شود، اکثر شرکت کنندگان در این مطالعه به عنوان درمان جایگزین درد پشت استفاده می کنند.

 

بهبود سلامت مغز

تمرین مزایای مغز به روش های مختلف از قبیل افزایش فاکتور نوروئرتفی فاکتور مغز (BDNF)، که باعث تحریک نوروژنز و افزایش مقاومت میشود را به همراه دارد.

به طور کلی، نویسندگان بر این عقیده بودند که فعالیت بدنی منظم به عنوان یک رفتار جهانی سلامت مغز را حفظ می کند.

از طریق هر فعالیت، مغز اطلاعات مهمی را از محیط زیست دریافت می کند و مکانیزم هایی را برای محافظت از خود فراهم می کند.

هر جلسه تمرین این روند را تقویت می کند و در نهایت سلامت مغز را حتی هنگامی که بدن انسان در سال های پایانی خود وارد می شود، ترویج می کند.

 

مرکز نوروتراپی آلومینا =>  ارائه خدمات نوروفیدبک – بیوفیدبک 

تسهیل یادگیری و عملکرد حافظه

مطالعات متعدد علمی ثابت کرده اند که ورزش ، یادگیری و عملکرد حافظه را بهبود می بخشد.

افراد آزمایشی در یک برنامه ۳ هفته ای شرکت کردند و در سه مرحله بررسی شدند: بلافاصله پس از تمرین، بعد از یک هفته و بعد از دو هفته.

جالب توجه است، هر دوره آزمون، بهبود قابل توجهی در یادگیری و قابلیت حافظه نشان داد.

نتایج پس از یک هفته کوتاه ترین زمان تاخیر و کمترین تعداد اشتباه را ثبت می کردند، در حالی که  حافظه بلافاصله بعد از فعالیت ورزش تاثیر می گذارد.

توانایی های شناختی افزایش یافته پس از ۳-۴ هفته به حالت اولیه بازگردانده شد، بنابراین ماندگاری نیاز به تمرین منظم برای حفظ عملکرد افزایش یافته است.

 

تنظیم مقررات بهتر

جلسات تمرین فیزیکی مکرر باعث افزایش انتقال دهنده های عصبی، نوروپروپتید ها و نورومودولاتورهای مغز می شود.

برخیانتقال دهنده های عصبی شامل :  phenethylamine، اندورفین و anandamide – که هر کدام از آنها نقش مهمی در تنظیم خلق و خوی دارند که باعث  افزایش احساسات مثبت میشوند.

 

ارائه خدمات تخصصی نوروفیدبک جهت افزایش حافظه 

حافظه کوتاه مدت رضایت بخش

فواید عصبی فوری که اغلب علاقه مندان به تناسب اندام بعد از تمرین تجربه می کنند، حالت موقت ایفای نقش است. همچنین به عنوان “دونده بالا” شناخته شده است، این حالت عاطفی با احساس عمیق، رضایت و رفاه مشخص شده است.

Raichlen و همکاران (۲۰۱۲) توضیح می دهد که این تجربه منحصر به فرد در نتیجه گیرنده های کانابینوای فعال در مغز است که بلافاصله بعد از هر دوره تمرین مناطق مغز را مغلوب می کند.

این گیرنده ها فقط در طول تمرینات شدید فعال می شوند، که ممکن است توضیح دهد که چرا تمرینات استقامتی بسیار محبوب هستند حتی اگر آنها با کاهش انرژی و خطر آسیب همراه باشند.

 

پیشگیری و درمان افسردگی

مزایای عصب شناختی ورزش، در مقابله با افسردگی در مقایسه با سایر روشهای درمان، نسبتا موثرتر است.

اگرچه این مطالعه به چند آزمایش نسبتا کوچک محدود شد اما نتایج به نفع استفاده از ورزش به عنوان یک نوع درمان برای افسردگی بود.

علاوه بر این، تمرینات فیزیکی عوارض جانبی بالقوه ای را که با داروهای افسردگی مرتبط هستند را ندارند و به عنوان یک درمان مناسب برای افسردگی اثبات میشود.

علاوه بر افسردگی، سایر مطالعات پزشکی نیز نشان داده است که ورزش منظم می تواند در جلوگیری از بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و بیماری هانتینگتون مفید باشد.

 

منبع 

 

روانشناس و نوروتراپیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + 7 =